Друк
IBI-Rating підтвердило кредитний рейтинг та рейтинг інвестиційної привабливості Сумської міської територіальної громади
17.06.2021
Такі рівні рейтингів відображають високу спроможність громади розраховуватися за своїми зобов'язаннями та високу інвестиційну привабливість. Прогноз «у розвитку» вказує на вірогідність зміни кредитного рейтингу протягом року. На даний час такий прогноз застосовується до усіх суб’єктів рейтингування муніципального сектору. Він обумовлений посиленням невизначеності щодо дії органів влади і господарюючих суб’єктів на тлі загострення епідеміологічної ситуації в Україні та світі. Позначка «-» вказує на проміжну категорію рейтингу відносно основної категорії.
При оновленні рейтингів було враховано:
1. Структуру економічного комплексу та динаміку ключових показників
Сумська міська ТГ має потужний промисловий комплекс. Обсяг реалізації промислової продукції у розрахунку на 1 особу суттєво перевищує аналогічний показник по Україні в цілому (за результатами 2020 року таке перевищення склало 36%).
Сумська міська ТГ має розвинену мережу об’єктів роздрібної торгівлі. Індекс фізичного обсягу роздрібного товарообороту у 2020 р. порівняно з 2019 р. збільшився на 6,8%. У розрахунку на одного мешканця товарооборот складає 31,5 тис. грн, що перевищує показник по Україні в цілому.
Зовнішньоторговельний оборот товарів на 1 особу за результатами 2020 року склав 2 507,1 дол. США, що також перевищує показник по Україні в цілому.
2. Ефективність фінансової політики та показники бюджету
Власні доходи бюджету громади за результатами 2020 року склали 1 965,3 млн грн (+94,2 млн грн або +5,0% у порівнянні з 2019 роком). Власні доходи сформували 76,2% від загального обсягу доходів бюджету Сумської міської ТГ (проти 62,6% за результатами 2019 року).
Надходження до бюджету громади є помірно диверсифікованими за джерелами та платниками. Питома вага податків, сплачених ТОП-20 платниками за 2020 рік, склала 27,5% від загального обсягу податкових надходжень, отриманих бюджетом громади.
Показник податкоспроможності бюджету Сумської міської ТГ (ПДФО на 1 мешканця) є вищим за середній по країні, через що бюджет залишається бюджетом-донором, перерахувавши до державного бюджету реверсну дотацію –108 116,6 тис. грн за 2020 рік.
Дефіцит бюджету громади за 2020 рік склав 10 871,3 тис. грн, що головним чином пояснюється направленням на видатки вільного залишку коштів бюджету Сумської міської ТГ станом на 01.01.2020 р. відповідно до частини четвертої статті 14 та статті 72 Бюджетного кодексу України. Боргове навантаження на бюджет громади залишається низьким, що дозволяє міській владі розраховувати на додаткове залучення фінансових ресурсів (для фінансування заходів соціально-економічного розвитку та інфраструктурних проєктів). Співвідношення консолідованого боргу Сумської міської ради до власних доходів за 2020 рік склало 7,3%, до планових доходів за 2021 рік - 6,5%.
3. Інвестиційний потенціал
У м. Суми функціонує розвинена система транспортного обслуговування. На території міста наявна велика залізнична станція; через місто проходять 2 автошляхи національного значення та 2 автошляхи регіонального значення. Функціонує автовокзал, який обслуговує 250 перевізників та здійснює диспетчерське управління рухом автобусів на регулярних маршрутах. Працює приміська автостанція, з яких здійснюються міжнародні та міжміські перевезення. В межах міста розташований аеропорт «Суми» (перебуває в комунальній власності Сумської обласної ради), який функціонує в режимі приватних перевезень. \
Сумська міська ТГ має потужний кадровий потенціал. При цьому, конкуренція для бізнесу та вартість трудових ресурсів є нижчою, у порівнянні зі столицею та більшістю обласних центрів України.
Наявна розвинена торгівельна, промислова та бізнес-інфраструктура. Проводиться робота в напрямку створення Індустріального парку «Суми».
На території Сумської міської ТГ діє Цільова програма підтримки малого і середнього підприємництва Сумської міської територіальної громади на 2020-2022 роки. Більшість ставок місцевих податків є нижчими за максимальний рівень, передбачений законодавством, що створює умови для розвитку підприємництва. Значна увага приділяється заходам з підвищення енергоефективності міського господарства, в першу чергу в бюджетній сфері.
Ефективно організована робота з потенційними інвесторами, наявний позитивний досвід реалізації інвестиційних проєктів з залученням коштів міжнародних фінансових організацій.
Для проведення аналітичного дослідження були використані матеріали, отримані від Сумської міської ради, у тому числі: показники соціально-економічного розвитку, статистичні дані, казначейська звітність, програмні матеріали, інша необхідна внутрішня інформація, а також інформація з відкритих джерел, яку Рейтингове агентство вважає достовірною.
Муніципальний департамент
За додатковою інформацією звертайтесь:
Пресслужба IBI-Rating
(044) 362-90-84
press(at)ibi.com.ua