Друк

IBI-Rating підтвердило кредитний рейтинг та рейтинг інвестиційної привабливості міста Харків

24.10.2024
Національне рейтингове агентство ІВІ-Rating повідомляє про підтвердження кредитного рейтингу м. Харків на рівні uaВВВ– з прогнозом «у розвитку» та збереженням у контрольному списку (CreditWatch). Рейтинг інвестиційної привабливості було підтверджено на рівні invА.

Такі рівні рейтингів відображають високу інвестиційну привабливість та достатню спроможність муніципалітету розраховуватися за своїми зобов'язаннями. Позначка «–» вказує на проміжну категорію рейтингу відносно основної категорії. Прогноз «у розвитку» вказує на можливі зміни рівня кредитного рейтингу протягом року. Знаходження у контрольному списку обумовлено погіршенням умов діяльності та посиленням невизначеності щодо перспектив розвитку економіки на тлі тривалих військових дій на території України через агресію з боку РФ.

При оновленні рейтингів було враховано:

1. Структуру економічного комплексу міста та динаміку ключових показників

Місто Харків має потужний промисловий комплекс, що характеризується значною питомою вагою високотехнологічних та інноваційних підприємств, продукція яких реалізується, в тому числі, на експорт. З самого початку повномасштабної війни Харків дуже сильно потерпає від агресії РФ: місто піддається ракетним обстрілам, внаслідок чого суттєво постраждала як промислова, так і цивільна інфраструктура. Підприємства торгівлі, ресторанного господарства, побутового обслуговування населення зазнали значних пошкоджень та руйнувань. Незважаючи на це, значна кількість підприємств продовжують свою роботу.

За перше півріччя 2024 року перемістили бізнес з м. Харкова та змінили податкову адресу 482 юридичні особи та 450 фізичних осіб – підприємців. Водночас, за цей же період змінила податкову адресу на Харківську міську територіальну громаду 541 юридична особа та 456 фізичних осіб – підприємців. Протягом січня-червня 2024 року виявили бажання розпочати власну справу та офіційно зареєстрували свій бізнес 6 185 фізичних осіб – підприємців.

За даними Головного управління ДПС у Харківській області, станом на 01.07.2024 р. у м. Харкові перебувало на обліку 79,9 тис. юридичних осіб та 119,0 тис. фізичних осіб – підприємців (на 01.01.2024 р. – 79,2 тис. юридичних осіб та 118,2 тис. фізичних осіб – підприємців). За I півріччя 2024 року в м. Харкові відкрито 32 нових стаціонарних підприємств ресторанного господарства на 1 164 посадочних місць.

Розвиваються харківські торгові мережі, загальна кількість підприємств яких складає понад 400 одиниць (на 01.07.2023 р. – 324). Роздрібний товарообіг підприємств (юридичних осіб) м. Харкова, основним видом економічної діяльності яких є роздрібна торгівля, за I півріччя 2024 року склав 27,4 млрд грн. Зростання роздрібного товарообігу до аналогічного періоду 2023 року (у фактичних цінах) становило 120,2 %.

06 березня 2022 року Президент України Володимир Зеленський підписав Указ про присвоєння Харкову звання «Місто-герой України» з метою відзначення подвигу, масового героїзму та стійкості громадян, виявлених при захисті свого міста від збройної агресії рф проти України.

2. Ефективність фінансової політики та показники бюджету

До бюджету Харківської міської територіальної громади за перше півріччя 2024 року надійшло доходів в обсязі 10 057,53 млн грн. З них 6 834,77 млн грн – власні доходи (67,86% від загального обсягу). У порівнянні з аналогічним періодом 2023 року, обсяг загальних надходжень збільшився на 18,09% (+1540,83 млн грн), а обсяг власних доходів зменшився на 6,73% (-492,33 млн грн).

Основну частку власних доходів міста формують податкові надходження. Їх обсяг за перше півріччя 2024 року склав 6,53 млрд грн (95,67% від власних доходів та 64,92% від загальних доходів бюджету громади за перше півріччя 2024 року). Найбільш вагомою статтею податкових надходжень є ПДФО - за результатами першого півріччя 2024 року його питома вага складає 56,35% від податкових надходжень.

За перше півріччя 2024 р. видатки бюджету Харківської МТГ склали 7,7 млрд грн (+14,93% у порівнянні з попереднім роком). Постійні обстріли області та міста Харкова визначили першочергове фінансування витрат, що спрямовані на забезпечення функціонування сфер життєдіяльності міської територіальної громади та інфраструктурних ремонтно-відновлюваних робіт. Витрати на сферу ЖКГ мали суттєву питому вагу в загальному обсязі видатків (22,53% видатків без врахування міжбюджетних трансфертів). Видатки на економічну діяльність склали 28,08% від загального обсягу. Також значна частина видатків бюджету громади була спрямована на освіту (31,7% від загального обсягу видатків, +6,29% у порівнянні з першим півріччям 2023 року).

Боргова політика Харківської міської влади визначається потребою у залученні додаткового фінансування для реалізації проєктів з відновлення міської інфраструктури. Запозичення здійснюються як Харківською міською радою, так і комунальними підприємствами, у т. ч. під гарантії міської влади. Співвідношення прямого боргу на 01.07.2024 р. до обсягу власних доходів бюджету Харківської МТГ за 2023 рік становило 2,52%. Станом на 01.07.2024 р. загальна сума залишків за гарантованими кредитами міської ради складала 698 358,76 тис грн (4,88% від обсягу планових власних доходів громади на 2024 рік).

Сума прямого боргу та гарантованих кредитів (враховуючи лише фактичні залишки на 01.07.2024 р.) складала 1 659,24 млн грн (11,58% від планових власних доходів бюджету громади за 2024 рік). Сума консолідованого боргу без врахування простроченої кредиторської заборгованості комунальних підприємств дорівнювала на 01.07.2024 року 8 161,08 млн грн (56,97% від планових власних доходів бюджету громади за 2024 рік). З урахуванням простроченої кредиторської заборгованості комунальних підприємств, обсяг консолідованого боргу зростає до 39,16 млрд грн, що в 2,7 разів перевищує обсяг планових власних доходів бюджету громади за 2024 рік.

Таким чином, пряме боргове навантаження є невисоким, а консолідоване є значним. Крім того, враховуючи, що суттєвий обсяг боргу номінований в іноземній валюті, мають місце валютні ризики. Частково зменшують ризики довгостроковий період погашення основної суми боргу за угодами про субкредитування та відсутність пікових навантажень. На тлі постійних ракетних обстрілів мали місце періодичні затримки з обслуговуванням комунальними підприємствами залучених коштів.

3. Природно-географічний потенціал та наявність матеріальної бази для розвитку бізнесу

Особливістю економіко-географічного положення м. Харків є його розташування на перетині ряду важливих транспортних шляхів. Сьогодні він є дуже великим транспортним вузлом: залізничні шляхи та автомагістралі ведуть на Донбас, до Криму, до портів Чорного, Азовського й Балтійського морів, до багатьох великих індустріальних центрів, які розташовані за межами України.

Харків має потужний кадровий потенціал - він є ключовим науковим осередком країни з розгалуженою системою науково-дослідницьких інститутів та вищих навчальних закладів. За кількістю наукових і науково-технічних організацій Харків займає друге місце в країні після м. Києва. При цьому, конкуренція для бізнесу та вартість трудових ресурсів є нижчою, у порівнянні зі столицею.

В місті наявна розгалужена транспортна, промислова, торгівельна та бізнес-інфраструктура, що створює сприятливі умови для розвитку бізнесу. Але на даний час внаслідок воєнних дій спостерігається пошкодження значної частини інфраструктури на території м. Харків. Також існує загроза знищення матеріальних активів та наявні певні ускладнень при веденні бізнесу (порівняно із містами, розташованими на значному віддаленні від лінії військового протистояння).

4. Бізнес-середовище та інвестиційна політика місцевої влади

Місцева влада проводить активну роботу в напрямку підтримки підприємництва, створення позитивного іміджу міста та реалізації інвестиційних проєктів, спрямованих на його розвиток. З метою підвищення інвестиційної привабливості громади м. Харків співпрацює з міжнародними рейтинговими агентствами «Moody’s Investors Service Inc» та «Fitch Ratings Ltd».

Станом на 19.10.2024 р. м. Харків має наступні кредитні рейтинги від міжнародних рейтингових агентств:
  • «Moody’s Investors Service Inc» – довгостроковий рейтинг емітентa за міжнародною шкалою в іноземній та національній валюті на рівні «Caa3», прогноз «стабільний», базова оцінка кредитоспроможності на рівні «саа3».
  • «Fitch Ratings Ltd» – довгострокові рейтинги дефолту емітента (РДЕ) в іноземній та національній валюті на рівні «ССС», довгострокові IDR у національній валюті «CCC».
09.02.2024 р. «Moody’s Investors Service» змінив кредитний прогноз міста Харкова з «негативного» на «стабільний» та підтвердив довгостроковий рейтинг емітента в іноземній і національній валютах на рівні «Caa3» та базову кредитну оцінку (BCA) «caa3». Moody’s відмічає, що Харків зміг адаптуватися до роботи в умовах військового конфлікту та продовжувати виконувати адміністративні обов’язки шляхом коригування послуг, що надаються, та мінімізації тиску на фінансові показники.

Moody’s також відмічає, що місто погасило більшість своїх боргів і здатне обслуговувати решту непогашених боргів, які лишилися на дуже низькому рівні. Підтвердивши рейтинг «Саа3», Moody’s залишив рейтинг міста, підтвердивши рейтинг «Саа3», «Moody’s Investors Service Inc» залишив рейтинг міста Харкова на один щабель вище рейтингу уряду України.

17.09.2024 р. Fitch Ratings – Варшава підвищило довгостроковий рейтинг у національній валюті з рівня «ССС-» до рівня «CCC». 18.10.2024 р. Fitch Ratings – Варшава підвищило довгострокові рейтинги дефолту емітента міста Харкова (РДЕ) в іноземній валюті з «CC» до «CCC». Fitch також підтвердило довгостроковий рейтинг у національній валюті на рівні «CCC».

В місті діє Програма підтримки розвитку підприємництва у м. Харкові на 2018-2027 роки. Продовжується реалізація «Програми зміцнення позитивного міжнародного іміджу та розвитку міжнародного співробітництва м. Харкова на 2021-2025 рр. та реалізація «Міської програми інноваційної та інвестиційної діяльності та іміджевих проєктів на 2017–2025 роки». У місті працює Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при Харківському міському голові у складі 30 членів на чолі з міським головою. Рада виконує функції зворотного зв'язку між органами місцевого самоврядування, керівниками малих підприємств та бізнес-асоціацій міста.

Також функціонує Рада з питань промислової політики при Харківському міському голові. На постійній основі наповнюється портал «Підприємництво та споживчий ринок міста Харкова» та електронний сервіс «Бізнес-навігатор». Крім того, для підприємців працюють електронні сервіси «Менторська допомога» та «Онлайн-консультант». Це сервіси, які дозволяють підприємцям отримати безоплатну допомогу з вирішення бізнес-проблеми та надають їм професійну підтримку щодо відкриття та ведення бізнесу, проводяться семінари, круглі столи та тренінги для підприємців.

Також діє механізм надання фінансової підтримки суб’єктам малого та середнього підприємництва шляхом часткової компенсації з бюджету Харківської міської територіальної громади відсоткових ставок за кредитами, що надаються банківськими установами на реалізацію бізнес-проєктів.

Для проведення аналітичного дослідження були використані матеріали, отримані від міста Харків, у тому числі: показники соціально-економічного розвитку, статистичні дані, казначейська звітність, програмні матеріали, інша необхідна внутрішня інформація, а також інформація з відкритих джерел, яку Рейтингове агентство вважає достовірною.
ІBI-Rating – найбільше українське рейтингове агентство. Працює з 2005 року та має статус уповноваженого на проведення рейтингової оцінки від НКЦПФР. Надає професійні послуги з кредитно-рейтингової оцінки й консультування. Єдине агентство в Україні, що має чинне двостороннє партнерство з європейським рейтинговим агентством BCRA, сертифікованим в ESMA.

Муніципальний департамент
За додатковою інформацією звертайтесь:
Прес-служба IBI-Rating
(044) 362-90-84
press(at)ibi.com.ua