Друк
IBI-Rating підтвердило кредитний рейтинг та рейтинг інвестиційної привабливості Сумської міської територіальної громади
25.12.2023Національне рейтингове агентство ІВІ-Rating повідомляє про підтвердження кредитного рейтингу Сумської міської територіальної громади на рівні uaА- з прогнозом «негативний» та збереженням у контрольному списку (CreditWatch), та рейтингу інвестиційної привабливості на рівні invА-.
Такі рівні рейтингів відображають високу спроможність громади розраховуватися за своїми зобов'язаннями та високу інвестиційну привабливість. Позначка «-» вказує на проміжну категорію рейтингу відносно основної категорії. Прогноз «негативний» вказує на високу ймовірність зниження кредитного рейтингу протягом року. Прогноз «негативний» та знаходження у контрольному списку обумовлені погіршенням умов діяльності та посиленням невизначеності щодо перспектив розвитку економіки на тлі тривалих військових дій на території України через агресію з боку РФ.
При оновленні рейтингів було враховано:
1. Структуру економічного комплексу та ефективність фінансової політики
Сумська МТГ має достатньо високі показники соціально-економічного розвитку. На території громади працюють понад 400 економічно активних промислових підприємств. Сумська міська територіальна громада має розвинену мережу об’єктів роздрібної торгівлі, закладів ресторанного господарства та підприємств по наданню побутових послуг населенню. За січень-червень 2023 року обсяг доходів бюджету Сумської МТГ склав 1 672,17 млн грн, що становить 51,5% до затвердженого плану на рік та на 129 182,8 тис. грн (або на 8,4 %) більше надходжень за І півріччя 2022 року.
Показник податкоспроможності бюджету (ПДФО на 1 мешканця) Сумської міської ТГ є вищим за середній по країні, через що до бюджету громади застосовується механізм горизонтального вирівнювання – кошти перераховуються до державного бюджету у вигляді реверсної дотації. Обсяг реверсної дотації за 6 міс. 2023 року - 63 499,2 тис. грн. Профіцит бюджету громади за І півріччя 2023 року склав 51,338 млн грн (профіцит загального фонду 208,914 млн грн та дефіцит спеціального фонду 157,576 млн грн). За результатами І півріччя 2022 року спостерігався профіцит 279,768 млн грн. Обсяг боргу бюджету Сумської міської територіальної громади станом на 01.07.2023 р. склав 86,66 млн грн (3,15% від планових доходів бюджету громади на 2023 рік без трансфертів).
Співвідношення консолідованого боргу до власних доходів бюджету складало 17,47% від власних доходів за 6 міс. 2023 року та 8,68% від планових доходів на 2023 рік. Боргове навантаження на дохідну частину бюджету є низьким, що дозволяє міській владі розраховувати на залучення додаткових фінансових ресурсів у т. ч., кредитних, для фінансування заходів соціально-економічного розвитку громади та інфраструктурних проєктів.
2. Інвестиційний потенціал
В м. Суми функціонує розвинена система транспортного обслуговування. На території міста наявна велика залізнична станція; через місто проходять 2 автошляхи національного значення та 2 автошляхи регіонального значення. Функціонує автовокзал, з якого здійснюються міжнародні та міжміські перевезення. Також наявна приміська автостанція. В межах міста розташований аеропорт «Суми» (перебуває в комунальній власності Сумської обласної ради), який функціонує в режимі приватних перевезень.
На території Сумської міської територіальної громади наявні 2 родовища корисних копалин: Сумська Ділянка Коптіївщини – родовище будівельного піску Піщанське – родовище цегельної сировини. Сумська міська територіальна громада в достатній мірі забезпечена кваліфікованим персоналом та має потужний кадровий потенціал: в місті сконцентровано основні вищі та середньо-спеціалізовані навчальні заклади регіону. Наявна розвинена торгівельна, промислова та бізнес-інфраструктура. Проводиться робота в напрямку створення Індустріального парку «Суми». За попередніми розрахунками на території індустріального парку може бути створено до 1 050 нових робочих місць.
Пріоритетними видами діяльності для розміщення в індустріальному парку є наступні: • переробна промисловість (виробництво готових металевих виробів, металообробки і машинобудування; виробництво компонентів до автомобілів, зокрема електротехнічне оснащення та прилади; виробництво гумових та пластмасових виробів; деревообробна промисловість); • науково-дослідницька діяльність; • підготовка та зберігання сільськогосподарської продукції.
З метою організації та проведення конкурсу з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми», Сумською міською радою було прийнято рішення від 29 березня 2023 року №3658 – МР «Про організацію та проведення конкурсу з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми». За результатами засідання конкурсної комісії з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми» у червні 2023 року було затверджено конкурсну документацію з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми» та розміщено оголошення про проведення конкурсу. На момент підготовки пресрелізу Сумською міською радою визначено переможця конкурсу та укладено договір про створення та функціонування індустріального парку з керуючою компанією.
На території громади діє Цільова Програма підтримки малого і середнього підприємництва Сумської міської територіальної громади на 2022-2024 роки. Більшість ставок місцевих податків є нижчими за максимальний рівень, передбачений законодавством, що створює умови для розвитку підприємництва. З червня 2019 року в м. Суми функціонує «Сумський Бізнес Хаб» - відкритий простір для кооперації, навчання та обміну ідеями представників бізнес-спільноти Сумщини, в рамках роботи якого проводяться різноманітні заходи з питань розвитку малого та середнього бізнесу. При Сумській міській раді працює координаційна рада з питань розвитку підприємництва.
Міська влада на постійній основі здійснює заходи з метою сприяння залученню інвестицій з альтернативних джерел. Рішенням ВК від 22.07.2022 р. було затверджено «Програму розвитку міжнародної співпраці та сприяння формуванню позитивного інвестиційного іміджу Сумської міської територіальної громади на 2022-2024 роки». У Сумської міської ради наявний досвід успішної реалізації інвестиційних проєктів за участі міжнародних фінансових та донорських організацій.
Для проведення аналітичного дослідження були використані матеріали, отримані від Сумської міської ради, у тому числі: казначейська звітність, програмні матеріали, інша необхідна внутрішня інформація, а також інформація з відкритих джерел, яку Рейтингове агентство вважає достовірною.
Муніципальний департамент
За додатковою інформацією звертайтесь:
Прес-служба IBI-Rating
(044) 362-90-84
press(at)ibi.com.ua
Такі рівні рейтингів відображають високу спроможність громади розраховуватися за своїми зобов'язаннями та високу інвестиційну привабливість. Позначка «-» вказує на проміжну категорію рейтингу відносно основної категорії. Прогноз «негативний» вказує на високу ймовірність зниження кредитного рейтингу протягом року. Прогноз «негативний» та знаходження у контрольному списку обумовлені погіршенням умов діяльності та посиленням невизначеності щодо перспектив розвитку економіки на тлі тривалих військових дій на території України через агресію з боку РФ.
При оновленні рейтингів було враховано:
1. Структуру економічного комплексу та ефективність фінансової політики
Сумська МТГ має достатньо високі показники соціально-економічного розвитку. На території громади працюють понад 400 економічно активних промислових підприємств. Сумська міська територіальна громада має розвинену мережу об’єктів роздрібної торгівлі, закладів ресторанного господарства та підприємств по наданню побутових послуг населенню. За січень-червень 2023 року обсяг доходів бюджету Сумської МТГ склав 1 672,17 млн грн, що становить 51,5% до затвердженого плану на рік та на 129 182,8 тис. грн (або на 8,4 %) більше надходжень за І півріччя 2022 року.
Показник податкоспроможності бюджету (ПДФО на 1 мешканця) Сумської міської ТГ є вищим за середній по країні, через що до бюджету громади застосовується механізм горизонтального вирівнювання – кошти перераховуються до державного бюджету у вигляді реверсної дотації. Обсяг реверсної дотації за 6 міс. 2023 року - 63 499,2 тис. грн. Профіцит бюджету громади за І півріччя 2023 року склав 51,338 млн грн (профіцит загального фонду 208,914 млн грн та дефіцит спеціального фонду 157,576 млн грн). За результатами І півріччя 2022 року спостерігався профіцит 279,768 млн грн. Обсяг боргу бюджету Сумської міської територіальної громади станом на 01.07.2023 р. склав 86,66 млн грн (3,15% від планових доходів бюджету громади на 2023 рік без трансфертів).
Співвідношення консолідованого боргу до власних доходів бюджету складало 17,47% від власних доходів за 6 міс. 2023 року та 8,68% від планових доходів на 2023 рік. Боргове навантаження на дохідну частину бюджету є низьким, що дозволяє міській владі розраховувати на залучення додаткових фінансових ресурсів у т. ч., кредитних, для фінансування заходів соціально-економічного розвитку громади та інфраструктурних проєктів.
2. Інвестиційний потенціал
В м. Суми функціонує розвинена система транспортного обслуговування. На території міста наявна велика залізнична станція; через місто проходять 2 автошляхи національного значення та 2 автошляхи регіонального значення. Функціонує автовокзал, з якого здійснюються міжнародні та міжміські перевезення. Також наявна приміська автостанція. В межах міста розташований аеропорт «Суми» (перебуває в комунальній власності Сумської обласної ради), який функціонує в режимі приватних перевезень.
На території Сумської міської територіальної громади наявні 2 родовища корисних копалин: Сумська Ділянка Коптіївщини – родовище будівельного піску Піщанське – родовище цегельної сировини. Сумська міська територіальна громада в достатній мірі забезпечена кваліфікованим персоналом та має потужний кадровий потенціал: в місті сконцентровано основні вищі та середньо-спеціалізовані навчальні заклади регіону. Наявна розвинена торгівельна, промислова та бізнес-інфраструктура. Проводиться робота в напрямку створення Індустріального парку «Суми». За попередніми розрахунками на території індустріального парку може бути створено до 1 050 нових робочих місць.
Пріоритетними видами діяльності для розміщення в індустріальному парку є наступні: • переробна промисловість (виробництво готових металевих виробів, металообробки і машинобудування; виробництво компонентів до автомобілів, зокрема електротехнічне оснащення та прилади; виробництво гумових та пластмасових виробів; деревообробна промисловість); • науково-дослідницька діяльність; • підготовка та зберігання сільськогосподарської продукції.
З метою організації та проведення конкурсу з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми», Сумською міською радою було прийнято рішення від 29 березня 2023 року №3658 – МР «Про організацію та проведення конкурсу з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми». За результатами засідання конкурсної комісії з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми» у червні 2023 року було затверджено конкурсну документацію з вибору керуючої компанії індустріального парку «Суми» та розміщено оголошення про проведення конкурсу. На момент підготовки пресрелізу Сумською міською радою визначено переможця конкурсу та укладено договір про створення та функціонування індустріального парку з керуючою компанією.
На території громади діє Цільова Програма підтримки малого і середнього підприємництва Сумської міської територіальної громади на 2022-2024 роки. Більшість ставок місцевих податків є нижчими за максимальний рівень, передбачений законодавством, що створює умови для розвитку підприємництва. З червня 2019 року в м. Суми функціонує «Сумський Бізнес Хаб» - відкритий простір для кооперації, навчання та обміну ідеями представників бізнес-спільноти Сумщини, в рамках роботи якого проводяться різноманітні заходи з питань розвитку малого та середнього бізнесу. При Сумській міській раді працює координаційна рада з питань розвитку підприємництва.
Міська влада на постійній основі здійснює заходи з метою сприяння залученню інвестицій з альтернативних джерел. Рішенням ВК від 22.07.2022 р. було затверджено «Програму розвитку міжнародної співпраці та сприяння формуванню позитивного інвестиційного іміджу Сумської міської територіальної громади на 2022-2024 роки». У Сумської міської ради наявний досвід успішної реалізації інвестиційних проєктів за участі міжнародних фінансових та донорських організацій.
Для проведення аналітичного дослідження були використані матеріали, отримані від Сумської міської ради, у тому числі: казначейська звітність, програмні матеріали, інша необхідна внутрішня інформація, а також інформація з відкритих джерел, яку Рейтингове агентство вважає достовірною.
Муніципальний департамент
За додатковою інформацією звертайтесь:
Прес-служба IBI-Rating
(044) 362-90-84
press(at)ibi.com.ua