Друк
IBI-Rating підтвердило кредитний рейтинг та рейтинг інвестиційної привабливості Сумської міської територіальної громади
13.02.2023Національне рейтингове агентство ІВІ-Rating повідомляє про підтвердження кредитного рейтингу Сумської міської територіальної громади (надалі Сумська МТГ) на рівні uaА– з прогнозом «негативний» та збереженням у контрольному списку (CreditWatch). Рейтинг інвестиційної привабливості підтверджено на рівні invА–.
Такі рівні рейтингів відображають високу спроможність громади розраховуватися за своїми зобов'язаннями та високу інвестиційну привабливість. Позначка «–» вказує на проміжну категорію рейтингу відносно основної категорії. Прогноз «негативний» вказує на високу ймовірність зниження кредитного рейтингу протягом року. Прогноз «негативний» та збереження у контрольному списку обумовлені погіршенням умов діяльності та посиленням невизначеності щодо перспектив розвитку економіки на тлі тривалих військових дій на території України через агресію з боку РФ. Нині такий прогноз застосовується до усіх суб’єктів рейтингування.
При оновленні рейтингів було враховано:
1. Структуру економічного комплексу та ефективність фінансової політики
Сумська МТГ має достатньо високі показники соціально-економічного розвитку. На території громади працюють майже 500 економічно активних промислових підприємств. За 9 місяців 2022 року доходи бюджету Сумської МТГ становили 2,34 млрд грн (+6,71% проти попереднього року). Власні доходи бюджету громади за результатами 9 місяців 2022 року становили 1,93 млрд грн (+146,63 млн грн проти 9 місяців 2021 року).
Концентрація за платниками податків є помірною. Обсяг податків, сплачених до бюджету громади першою двадцяткою платників за 9 місяців 2022 року, становив 538,11 млн грн (30,20% від загального обсягу податкових надходжень, отриманих бюджетом МТГ та 27,86% від власних доходів бюджету громади).
Обсяг власних доходів бюджету громади перевищує середні показники по місцевих бюджетах. Показник податкоспроможності бюджету Сумської МТГ (ПДФО на одного мешканця) є вищим за середній по країні, через що бюджет залишається бюджетом-донором, перераховуючи до Державного бюджету реверсну дотацію. Обсяг реверсної дотації за 9 місяців 2022 року становив 23,79 млн грн, за 9 місяців 2021 року – 75,65 млн грн. Загальний обсяг міжбюджетних трансфертів, перерахованих з бюджету МТГ, за 9 місяців 2022 року становив 35,31 млн грн, за 9 місяців 2021 року – 149,08 млн грн.
Профіцит бюджету громади за 9 місяців 2022 року становив 498,07 млн грн (профіцит загального фонду 502,19 млн грн та дефіцит спеціального фонду 4,12 млн грн). За результатами 9 місяців 2021 року спостерігався профіцит 242,03 млн грн.
Станом на 01.10.2022 р. загальна сума боргу становила 89,49 млн грн (3% від планових власних доходів громади за 2022 рік). Співвідношення консолідованого боргу до власних доходів бюджету громади є низьким: до доходів за 2021 рік – 8,5%, до планових доходів за 2022 рік – 7,1%. Низьке боргове навантаження на дохідну частину бюджету дозволяє міській владі розраховувати на залучення додаткових фінансових ресурсів, зокрема кредитних, для фінансування заходів соціально-економічного розвитку міста та інфраструктурні проєкти.
2. Інвестиційний потенціал
У м. Суми функціонує розвинена система транспортного обслуговування. На території міста наявна велика залізнична станція; через місто проходять два автошляхи національного значення та два автошляхи регіонального значення. Функціонує автовокзал, з якого здійснюють міжнародні та міжміські перевезення. Також наявна приміська автостанція. У межах міста розташований аеропорт «Суми» (перебуває в комунальній власності Сумської обласної ради), який функціонує у режимі приватних перевезень.
На території Сумської МТГ наявні два родовища корисних копалин: Сумська Ділянка Коптіївщини – родовище будівельного піску, Піщанське – родовище цегельної сировини. Сумська міська територіальна громада у достатній мірі забезпечена кваліфікованим персоналом та має потужний кадровий потенціал: у місті сконцентровано основні вищі та середньо-спеціалізовані навчальні заклади області. Наявна розвинена торгівельна, промислова та бізнес-інфраструктура. Органи місцевого самоврядування проводять роботу зі створення Індустріального парку «Суми».
На території громади діє Цільова Програма підтримки малого і середнього підприємництва Сумської МТГ на 2022-2024 роки. Більшість ставок місцевих податків є нижчими за максимальний рівень, передбачений законодавством, що створює умови для розвитку підприємництва. З червня 2019 року в м. Суми функціонує «Сумський Бізнес Хаб» – відкритий простір для кооперації, навчання та обміну ідеями представників бізнес-спільноти Сумщини, у межах роботи якого проводять різноманітні заходи з питань розвитку малого та середнього бізнесу. При Сумській міській раді працює координаційна рада з питань розвитку підприємництва.
Міська влада на постійній основі здійснює заходи з метою сприяння залученню інвестицій з альтернативних джерел. Рішенням ВК від 22.07.2022 р. було затверджено «Програму розвитку міжнародної співпраці та сприяння формуванню позитивного інвестиційного іміджу Сумської МТГ на 2022-2024 роки». У Сумської міської ради є досвід успішної реалізації інвестиційних проєктів за участі міжнародних фінансових та донорських організацій.
Для проведення аналітичного дослідження були використані матеріали, отримані від Сумської міської ради, зокрема: казначейська звітність, програмні матеріали, інша необхідна внутрішня інформація, а також інформація з відкритих джерел, яку Рейтингове агентство вважає достовірною.
Муніципальний департамент
За додатковою інформацією звертайтесь:
Пресслужба IBI-Rating
(044) 362-90-84
press(at)ibi.com.ua
Такі рівні рейтингів відображають високу спроможність громади розраховуватися за своїми зобов'язаннями та високу інвестиційну привабливість. Позначка «–» вказує на проміжну категорію рейтингу відносно основної категорії. Прогноз «негативний» вказує на високу ймовірність зниження кредитного рейтингу протягом року. Прогноз «негативний» та збереження у контрольному списку обумовлені погіршенням умов діяльності та посиленням невизначеності щодо перспектив розвитку економіки на тлі тривалих військових дій на території України через агресію з боку РФ. Нині такий прогноз застосовується до усіх суб’єктів рейтингування.
При оновленні рейтингів було враховано:
1. Структуру економічного комплексу та ефективність фінансової політики
Сумська МТГ має достатньо високі показники соціально-економічного розвитку. На території громади працюють майже 500 економічно активних промислових підприємств. За 9 місяців 2022 року доходи бюджету Сумської МТГ становили 2,34 млрд грн (+6,71% проти попереднього року). Власні доходи бюджету громади за результатами 9 місяців 2022 року становили 1,93 млрд грн (+146,63 млн грн проти 9 місяців 2021 року).
Концентрація за платниками податків є помірною. Обсяг податків, сплачених до бюджету громади першою двадцяткою платників за 9 місяців 2022 року, становив 538,11 млн грн (30,20% від загального обсягу податкових надходжень, отриманих бюджетом МТГ та 27,86% від власних доходів бюджету громади).
Обсяг власних доходів бюджету громади перевищує середні показники по місцевих бюджетах. Показник податкоспроможності бюджету Сумської МТГ (ПДФО на одного мешканця) є вищим за середній по країні, через що бюджет залишається бюджетом-донором, перераховуючи до Державного бюджету реверсну дотацію. Обсяг реверсної дотації за 9 місяців 2022 року становив 23,79 млн грн, за 9 місяців 2021 року – 75,65 млн грн. Загальний обсяг міжбюджетних трансфертів, перерахованих з бюджету МТГ, за 9 місяців 2022 року становив 35,31 млн грн, за 9 місяців 2021 року – 149,08 млн грн.
Профіцит бюджету громади за 9 місяців 2022 року становив 498,07 млн грн (профіцит загального фонду 502,19 млн грн та дефіцит спеціального фонду 4,12 млн грн). За результатами 9 місяців 2021 року спостерігався профіцит 242,03 млн грн.
Станом на 01.10.2022 р. загальна сума боргу становила 89,49 млн грн (3% від планових власних доходів громади за 2022 рік). Співвідношення консолідованого боргу до власних доходів бюджету громади є низьким: до доходів за 2021 рік – 8,5%, до планових доходів за 2022 рік – 7,1%. Низьке боргове навантаження на дохідну частину бюджету дозволяє міській владі розраховувати на залучення додаткових фінансових ресурсів, зокрема кредитних, для фінансування заходів соціально-економічного розвитку міста та інфраструктурні проєкти.
2. Інвестиційний потенціал
У м. Суми функціонує розвинена система транспортного обслуговування. На території міста наявна велика залізнична станція; через місто проходять два автошляхи національного значення та два автошляхи регіонального значення. Функціонує автовокзал, з якого здійснюють міжнародні та міжміські перевезення. Також наявна приміська автостанція. У межах міста розташований аеропорт «Суми» (перебуває в комунальній власності Сумської обласної ради), який функціонує у режимі приватних перевезень.
На території Сумської МТГ наявні два родовища корисних копалин: Сумська Ділянка Коптіївщини – родовище будівельного піску, Піщанське – родовище цегельної сировини. Сумська міська територіальна громада у достатній мірі забезпечена кваліфікованим персоналом та має потужний кадровий потенціал: у місті сконцентровано основні вищі та середньо-спеціалізовані навчальні заклади області. Наявна розвинена торгівельна, промислова та бізнес-інфраструктура. Органи місцевого самоврядування проводять роботу зі створення Індустріального парку «Суми».
На території громади діє Цільова Програма підтримки малого і середнього підприємництва Сумської МТГ на 2022-2024 роки. Більшість ставок місцевих податків є нижчими за максимальний рівень, передбачений законодавством, що створює умови для розвитку підприємництва. З червня 2019 року в м. Суми функціонує «Сумський Бізнес Хаб» – відкритий простір для кооперації, навчання та обміну ідеями представників бізнес-спільноти Сумщини, у межах роботи якого проводять різноманітні заходи з питань розвитку малого та середнього бізнесу. При Сумській міській раді працює координаційна рада з питань розвитку підприємництва.
Міська влада на постійній основі здійснює заходи з метою сприяння залученню інвестицій з альтернативних джерел. Рішенням ВК від 22.07.2022 р. було затверджено «Програму розвитку міжнародної співпраці та сприяння формуванню позитивного інвестиційного іміджу Сумської МТГ на 2022-2024 роки». У Сумської міської ради є досвід успішної реалізації інвестиційних проєктів за участі міжнародних фінансових та донорських організацій.
Для проведення аналітичного дослідження були використані матеріали, отримані від Сумської міської ради, зокрема: казначейська звітність, програмні матеріали, інша необхідна внутрішня інформація, а також інформація з відкритих джерел, яку Рейтингове агентство вважає достовірною.
Муніципальний департамент
За додатковою інформацією звертайтесь:
Пресслужба IBI-Rating
(044) 362-90-84
press(at)ibi.com.ua