Друк

Закон про деривативи: що до чого?

29.06.2016
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (НКЦБФР) розвінчала деякі міфи, що стосуються Закону України про регульованих ринках і деривативи (№3498). Інформацію про це розповсюдила прес-служба Комісії. В частості, відомство виділило десять « міфів », які вводять в оману професійне співтовариство, і пояснило справжню картину речей.

Міф №1. Закон призведе до закриття фондових бірж

Закон вводить термін « оператор ринку капіталу » замість терміна « фондова біржа », але суть біржової діяльності не змінюється. Вид професійної діяльності « організація торгівлі на фондовому ринку » розширюється на чотири нові підвиду в залежності від фінансового інструмента. Перехід до термінології директив ЄС не вимагає переліцензування. Фондові біржі продовжать торгувати тими ж інструментами, якими вони торгували до прийняття документа.

Міф №2. Закон закладає принципи, які не використовуються в цивілізованих країнах

Норми закону розроблено на підставі останніх законодавчих змін в Європі, Євродирективи MiFID II, регламентів MiFIR і EMIR, принципів IOSCO, в частині регулювання та нагляду за ринками товарних деривативів, а також рекомендацій ISDA.

Міф №3. Директиви для імплементації обираються не системно, вибірково

В рамках підписаного Україною Угоди про асоціацію з ЄС та Угоди про вільну торгівлю потрібно імплементувати близько 50 евродіректів в сфері регульованих ринків. Спочатку до законодавства мають бути закладені базові терміни та визначення, а потім описані деталі окремих процесів. В Україні навіть базові визначення відрізняються від європейських, оскільки ринок розвивався ізольовано протягом 20 років.

Міф №4. Закон створює можливості для корупції, відсутня відповідальність

Комісії Законом прямо передбачена відповідальність Комісії та її фахівців за шкоду, яку може бути заподіяно рішеннями, діями або бездіяльністю регулятора. Крім того, Закон встановлює відповідальність за неправомірне розкриття інформації. Законом вводиться Кодекс етики НКЦПФР. У НКЦПФР буде власний Кодекс етики.

Міф №5. Передача функції Мін'юсту щодо реєстрації актів зробить Комісію неконтрольованої

Відмова від реєстрації регуляторних актів загального дії не зробить Комісію неконтрольованою. Закон не скасовує процедуру попереднього узгодження актів, в тому числі з державними органами. Згідно із законом Комісія несе повну відповідальність за наслідки своїх рішень.

Міф №6. Досить було врегулювати законом тільки сферу деривативів

Ввести новий фінансовий інструмент без встановлення чітких правил торгівлі цим інструментом, правил роботи з ним торговельних майданчиків, вимог до торгових майданчиків, вимог до посередників, повноважень регулятора з регулювання і нагляду за використанням цього інструменту, небезпечно. Відсутність в законодавстві будь-якого з цих елементів є загрозою повторення фінансової кризи 2008 року.

Міф №7. Закон не передбачає механізму торгівлі на біржах позалістинговими інструментами

У європейському законодавстві існують терміни « регульований ринок » і « допуск до торгів на регульованому ринку ». Для інструментів, які не можуть відповідати вимогам допуску до торгів на регульованому ринку, « оператори ринку » зможуть організувати торгівлю з спрощеними умовами допуску.

Міф №8. Реалізація концепції RTF в більшості європейських країн зазнала невдачі

У європейських країнах і США тривалий час успішно працюють альтернативи основним біржовим майданчикам – Multilateral Trading Facility (MTF) – зі спрощеними умовами залучення капіталу. Серед найбільш відомих – AIM на Лондонській фондовій біржі, Open Market на Франкфуртській, Alternext на NYSE Euronext, First North на OMX, NewConnect на Варшавській біржі. Всі вони знаходяться під управлінням « операторів ринку », що свідчить про життєздатність запропонованої моделі.

Міф №9. Закон вимагає переліцензування для всіх учасників ринку

У прикінцевих положеннях визначено перелік ліцензій, які будуть вважатися автоматично переоформленими після прийняття Закону. Це стосується всіх існуючих видів діяльності. Отримання нових ліцензій потрібно буде тільки для нових видів діяльності, які вводяться Законом, і нових фінансових інструментів.

Міф №10. НКЦПФР самостійно і безконтрольно визначає зміст законів


НКЦПФР не є суб'єктом права законодавчої ініціативи, а може тільки брати участь в розробці проектів законодавчих актів, що стосуються її сфери регулювання.
 
За матеріалами Stockworld